Брачно свидетелство и свидетелство за раждане в UK, Апостил – легализиране на свидетелство за брак/свидетелство за раждане, какво да правим при изгубени документи, издаване на пасаван (временен паспорт), подновяване на изтекли документи, изгубена шофьорска книжка и V5C


В тази статия ще ви запознаем със стъпките при изваждане на свидетелство за раждане на дете родено в Обединеното Кралство, стъпките при организиране на брачна церемония в Обединеното Кралство, как да се сдобием с Апостил, какво да правим при загубени или откраднати документи, шофьорска книжка и V5C, как да подновим изтекли документи и как да си извадим пасаван. 

Издаване на свидетелство за раждане на дете родено в Обединеното Кралство

Когато родите в Обединеното Кралство,  трябва да си извадите акт за раждане от службата за раждания и бракове във вашия кансъл по местоживеене.  Всички раждания в Англия, Уелс и Северна Ирландия трябва да бъдат регистрирани в рамките на 42 дни от раждането на детето.

Къде да регистрирам детето си? - Трябва да направите това в местния регистър за района, където бебето е родено или в болницата, преди майката да напусне. Болницата ще ви каже дали можете да регистрирате раждането там. Ако нямате възможност да регистрирате раждането в района, където бебето е родено, можете да отидете в друг регистрационен офис и те ще изпратят вашите данни на правилния офис. За да намерите регистър в района, вижте тук:


Информацията, която трябва да знаете когато регистрирате раждане е:
  •          Мястото и датата на раждане
  •         Име, фамилия и пол на бебето
  •          Имената на родителите, фамилното име и адреса
  •          Местата и датите на рождението на родителите
  •          Работа на родителите
  •          Майчино фамилно име

При регистрирането, носете и следните документи с вас:
  •          Паспорт, или акт за раждане, или лична карта, или шофьорска книжка
  • ·       Доказателство за адрес, например кансъл такс сметка
  •          Свидетелство за брак
  •     Носете и картона на детето си или така наречената "червена книга", тъй като някои регистратори може да поискат да го видят.

Цената на свидетелството за раждане е £9.25 като получавате два варианта:
  •       Свидетелство за раждане с детайлите на детето (кратък)
  •      Свидетелство за раждане с пълни детайли на детето и на родителите (дълъг)

Брак в Обединеното Кралство – стъпки при организиране на церемония и бракосъчетание

Ако сте решили да сключите брак в Обединеното Кралство, трябва да предприемете няколко лесни стъпки за това.
                                                             Място на сключване на брак

Първата стъпка е да откриете място където желаете да сключите брак. Много ресторанти, хотели и места в Англия са сертифицирани и предлагат сключване на брачна церемония. За целта се свържете директно с желаните места за да научите повече за цени, дати, и изисквания. Най – лесния и евтин вариант е да сключите брак е във registry officeтака наречената ритуална зала в общината. За целта всеки регистър в Англия има такава зала – някои имат и по две-три зали в зависимост от това колко гости очаквате, и цените варират. За да научите повече за цени и опции, потърсете адрес на регистъра където искате да сключите брак – например, ако живеете в Лондон и желаете да сключите брак в Манчестър, то разгледайте сайта на регистъра в Манчестър, цени и данни за контакт. Открийте регистър във вашия желан район тук:


След като запазите мястото където ще се състои церемонията, може да пристъпите към следваща стъпка. Отново напомняме – ако желаете да сключите брак в друг град, а не в града по местоживеене, се свържете с регистъра в района където ще се състои церемонията – например, ако хотела е в Манчестър и там бъде сватбата, се свържете с регистър в Манчестър.

       Даване на предизвестие за брак

За да можете да сключите брак в Англия, трябва да дадете минимум 28 дни предизвестие в регистър във вашия район по местоживеене. Преди да дадете своето предизвестие, първо трябва да имате запазено място където ще се състои церемонията – дали в хотел, дали в къща, дали в регистър – това зависи от вас. Следваща стъпка - трябва да си запазите дата за интервю като и двамата трябва да се явите на интервю – може и заедно, може и по отделно на различни дати. Открийте регистър във вашия район тук:


За интервюто си носете следните документи:

  • Паспорт, или акт за раждане, или лична карта
  • Доказателство за адрес, например шофьорска книжка, ток, вода, кансъл такс сметка
  • Свидетелство за развод (ако сте били женени)
  • Свидетелство за смърт (ако сте били женени и съпруга/съпругата е починал/а)
Какво представлява интервюто? – Интервюто е разговор със служител на регистъра който ще ви пита общи въпроси като например – дали сте били женени преди, дали имате деца, ВАЖНО!!! – какви са трите имена на баща ви, какво работи (тези неща се вписват в свидетелството за брак). Интервюто не е трудно.

Цената за даване на предизвестие е £35 на човек.

ВАЖНО!!! Ако някой от двамата не е жител на Европейския Съюз, важат други процедури и правила. Вижте повече тук:  https://www.gov.uk/marriages-civil-partnerships/foreign-national

Това е всичко което трябва да направите преди да сключите граждански брак в Обединеното Кралство.

При сключване на брак ви се дава едно свидетелство за брак – ако желаете, можете да си доплатите за още, цената е около £10 на свидетелство.

Легализиране на свидетелство за раждане/свидетелство за брак с Апостил

Апостила представлява формуляр попълнен от правителството потвърждаващ че документа който легализирате е легален и издаден от валидна институция в Англия. За да се сдобиете с апостил, трябва да попълните форма, която да принтирате и изпратите заедно с документа за легализиране.

Попълнете и принтирайте формата от тук:

Платете с дебитна или кредитна карта – цената е £30 за легализация на документ и £5.50 доставка за Англия. Доставката до България е около £12. За Англия доставката отнема около 1- 2 седмици.

Принтирайте формата която сте попълнили, добавете документа за легализация и я изпратете на адрес:

Legalisation Office
Foreign and Commonwealth Office
PO Box 6255
Milton Keynes
MK10 1XX

Изгубени документи в Обединеното Кралство

Ако попаднете в неприятната ситуация да изгубите всичките си документи в Англия, трябва да предприемете нужните стъпки за да се сдобиете с нови такива.

ВАЖНО!!! Съветваме ви винаги да имате паспорт, свидетелство за раждане и лична карта когато се местите да живеете за постоянно в Обединеното Кралство. Това не е задължително, но е желателно – ако попаднете в ситуация в която са ви откраднати личните документи, така винаги ще имате някакъв документ за самоличност у дома и процедурата по вадене на нови документи е много по – улеснена.

Когато установите че документите ви липсват или са откраднати, първото нещо което трябва да направите е да се обадите в полицията и да ги обявите за откраднати. Така полицията ще знае че тези документи са откраднати, ще ви дадат референтен номер и в случай че някой добросъвестен гражданин ги намери и ги предаде в полицията, ще се свържат с вас и ще ви ги върнат.

От вас зависи дали искате да седите, да чакате и да се надявате че документите ще изскочат от някъде. Следващата стъпка е да посетите посолството на Република България в Лондон и да подадете декларация за пасаван.

За да бъдат вашите документи обявени за изгубени или откраднати, трябва първо да подадете молба за нови документи или пасаван и след като попълните и подпишете декларация за инцидента се обявяват за невалидни. Разбира се, няма да се размине и без глоба – за изгубени документи глобата е до £50.

Имайте предвид че в случай на намерени документи от добросъвестни граждани и предадени в посолството на Република България в Лондон, документите се съхраняват между 2-4 месеца и можете да си ги земете от вас. За да проверите дали документите ви не са там, се свържете на посочените контакти тук:


Имайте предвид, че при подаване на заявление за пасаван, ще ви искат документ за самоличност – в случая свидетелство за раждане, или шофьорска книжка ако нямате друг. Ако нямате и свидетелство за раждане или шофьорска книжка, погрижете се да си знаете ЕГНто и да имате ДВАМА приятеля с вас които имат валидни документи за самоличност с тях и там на място ще попълнят формуляр, ще се подпишат и ще потвърдят че ВИЕ сте лицето за което се представяте!

Издаване на Пасаван (за бебета, при изтекли документи, при изгубени или откраднати документи)

ВАЖНО!!! Заплащането в посолството е само в кеш/брой!

За пасаван няма нужда да запазвате час, просто се явете рано, МНОГО рано, поне час – два преди отварянето на посолството, за можете да сте сигурни че ще успеете да се вместите в необичайното работно време на нашенците, а именно:

Понеделник
Вторник
9:30 – 13:30
9:30 – 13:30
Сряда
9:30 – 13:30
Четвъртък
9:30 – 13:30
Петък
9:30 – 13:30
Събота и Неделя
Затворено
ВАЖНО!!! Посолството не работи на национални Български И Английски празици!

НЯМА НУЖДА да се връщате в посолството за да вземете пасавана си! – преди да се явите в посолството посетете най – близкия пощенски офис и си купете предлатен плик (pre-paid envelope) който да оставите в посолството и с който да ви върнат пасавана на посочен от вас адрес.

Временният паспорт е със срок на валидност ДО 12 месеца и е съобразен с необходимото време за завръщане в Република България където с него можете да си извадите нови документи за самоличност – отново препоръчваме, и паспорт, и лична карта.

ВАЖНО! При подаване на документи за издаване на временен паспорт на дете, родено в Обединеното Кралство, се представя пълната форма на акта за раждане, съдържаща имената на родителите, снабдена с Апостил! Как да се сдобиете с Апостил чете по – горе.
При издаване на пасаван за дете, и двамата родители трябва да присъстват при издаването, или само един родител заедно с валидно пълномощно от другия родител. ДЕТЕТО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да бъде с вас защото ще го снимат за пасавана.

При подаване на заявление за издаване на временен паспорт е необходимо по възможност да бъдат представени документи за самоличност. При загубени или откраднати паспорт и лична карта е необходимо да бъде представено удостоверение за раждане, шофьорска книжка или друг документ (със снимка), даващ възможност за идентификация на лицето. Попълва се заявление за пасаван на място, като след това ще ви направят снимки - снимките се правят на място в консулската служба. След тази процедура заявлението се регистрира и се изпраща чрез МВнР за съгласуване с МВР, което от своя страна, след извършване на необходимите проверки, уведомява чрез МВнР дипломатическото или консулско представителство на Република България за своето становище за издаване на искания временен паспорт.

Срокът за издаване на временен паспорт е 5 работни дни.

Стойността на временния паспорт (пасаван) е £60 за нормална поръчка до 5 работни дни.
Стойността на временния паспорт (пасаван) е £81.50  за експресна поръчка до 2 работни дни.
Стойността на временния паспорт (пасаван) е около £105 за експресна поръчка до няколко часа.

ВАЖНО!!! Заплащането се извършва само в брой /кеш/!!!

Подновяване на изтекли документи

В случай на изтекъл паспорт преди повече от три месеца от датата на подаване на заявлението, лична карта - изтекла преди повече от един месец от датата на подаване на заявлението се налага административна санкция в размер до £50 паунда – при нарушение на Закона за Българските лични документи и необходимост от съставяне на Акт за извършено административно нарушение и Наказателно постановление,

Най – лесния вариант за изкарване на нови документи е да си извадите пасаван, да си идете до България и да си извадите новите документи там. Ако не желаете да предприемете този вариант, то ще трябва да си запазите час в посолството и на място да подадете заявление за нови документи. За да си запазите час посетете този линк:


Колко точно се чака и какви са цените, четете тук:



Изгубена/открадната английска шофьорска книжка, V5C талон

Първата стъпка която трябва да предприемете е да обявите документите за откраднати или изгубени в полицията. Следващата стъпка е да подадете заявление за нова шофьорска книжка – за целта е хубаво да знаете своя номер на шофьорска книжка, или номер на паспорт, или NIN номер – въпреки че не е задължително.


Цената е £20 за нова шофьорска книжка.

При загубен талон за кола, трябва да подадете заявление и да попълните форма DVLA V62 Form която можете да свалите и принтирате от следния линк:


Важно е да знаете детайли като модел, марка, цвят на колата, и кога сте придобили автомобила. При изгубен талон, слагате тик на опцията че изгубен или унищожен:




Трябва да добавите и чек за £25. Ако нямате чекова книжка, може да изпратите пощенски запис в най – близкия пощенски клон когато пращате формата. Попитайте за postal order.  Получател на чека или пощенския запис е "DVLA, SWANSEA" . Формата изпратете на адрес:

DVLA, Swanseа, SA99 1BD

Надяваме се че сте намерили статията полезна и интересна. Ако желаете още подобни или други статии, коментирайте и споделяйте! Харесайте и нашата фейсбук страница ТУК - UK ЕМИГРАНТЧЕ!

No comments:

Post a Comment